waarom kpi’s maatwerk moeten zijn

kpi'sEr zijn oneindig veel KPI’s om erachter te komen hoe de vlag erbij hangt. Maar hoe kies je de juiste?

Key performance indicators, of in goed Nederlands: kritische prestatie-indicatoren; managers en ondernemers over de hele wereld hanteren ze om vast te stellen of hun organisatie op koers ligt om de gestelde doelen te behalen. Die KPI’s gaan van omzet tot personeel, en van verzuimpercentage, via debiteurenbeheer tot en met de doorlooptijd van verkochte producten, alles wat maar in cijfers valt te vangen eigenlijk. Maar zijn dit wel de beste cijfers om te monitoren? Wat maakt een KPI eigenlijk goed? En hoe kies je de juiste KPI?

Standaard-KPI’s

Geen enkel bedrijf is hetzelfde. Een bedrijf is dan ook geen fabrieksartikel waarbij ieder schroefje en boutje altijd op precies dezelfde plek zit. Dat maakt dat het formuleren van KPI’s ook nooit standaardwerk is. Wie alleen kiest voor standaard-KPI’s als omzet, debiteuren, kosten en liquiditeit, maakt onherroepelijk fouten. Het kan namelijk zomaar zijn dat vaste kosten voor een organisatie op een bepaald moment helemaal niet zo relevant zijn voor de totale prestaties. Of wat te denken van het naar beneden brengen van de debiteurenstand, terwijl de omzet juist razendsnel aan het groeien is? Niet iets wat je voor het gemak maar even over het hoofd kunt zien.

Zonde van de tijd

Zie daar dan ook het gevaar. Veel tijd stoppen in informatie die nauwelijks waarde heeft, is zonde van de tijd. Of erger nog: wie de verkeerde KPI’s gebruikt, kan zomaar denken dat zijn organisatie uitstekend presteert, terwijl het in de praktijk helemaal niet zo goed blijkt te gaan. Of andersom, waarna je aan de verkeerde knoppen gaat draaien zodat goedlopende projecten ineens in het honderd lopen.

Juiste KPI’s vinden

Weten welke KPI’s relevant zijn voor het monitoren van jouw eigen organisatie? Dan is het zaak om eerst goed te kijken naar je kernactiviteiten. Met andere woorden: wat zorgt voor brood op de plank? Komt die winst vooral uit de verkoopfrequentie? Dan is het een kwestie van sturen op aantallen. Maar is het meer de marge die het verschil maakt, dan moeten de KPI’s vooral dáár op zijn gericht.

Denken vanuit de klant

In de praktijk hebben veel bedrijven moeite om de juiste indicatoren te formuleren. Wat dan kan helpen: vraag je af wat ervoor zorgt dat mensen bij jou willen afnemen. Je leeft als organisatie immers bij de gratie van de klant en het antwoord op die vraag levert dan ook geheid één of meerdere kritische prestatie-factoren op.

SMART-model

Het belangrijkste criterium van een goede KPI is dat deze continu meetbaar is. Niet jaarlijks, maandelijks of wekelijks, maar bij voorkeur gewoon iedere dag. Zo is het management altijd in staat om direct te reageren als de situatie daarom vraagt. Daarnaast deugt een KPI pas als je hem SMARTkunt noemen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realiseerbaar, en Tijdsgebonden.

Interne en externe indicatoren

Staar je niet alleen blind op de KPI’s die je zelf kunt beïnvloeden. Er zijn zowel interne als externe indicatoren te bedenken die een maatstaf kunnen zijn voor prestaties. Intern gaat bijvoorbeeld over fte’s en het verzuimpercentage, zaken waarbij je zelf aan de knoppen kunt draaien. Dat geldt dan weer niet bij externe indicatoren, zoals de olieprijs. Een bedrijf als Rockwool hanteert als externe KPI bijvoorbeeld het aantal afgegeven bouwvergunningen. Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat de pijplijn met nieuwbouw ontzettend veel invloed heeft op de vraag naar steenwol.

Bijsturen

Een set van 5 tot 8 belangrijke indicatoren is gebruikelijk. Maar wie die eenmaal heeft geformuleerd, kan niet rustig achterover leunen. Stel nou dat een bedrijf last heeft van wanbetalers en daarom besluit te gaan sturen op de debiteurentermijn als KPI. Een logische keuze. Maar minder logisch wordt het om hier na 2 jaar op te blijven sturen, als de debiteurentermijn inmiddels al een jaar lang stabiel blijkt. Met andere woorden: wil je je onderneming succesvol blijven monitoren? Dan is continu bijsturen een absolute must.

5 redenen voor ISO 9001

ISO is een sterk verbeterd. Er zijn 5 redenen waarom je het vernieuwde ISO9001 kwaliteitsmanagementsysteem moet gaan gebruiken.redenen ISO 9001

1. Volledige integratie en leiderschap

Het was en is nog steeds de bedoeling ISO 9001 niet alleen op papier te integreren in de organisatie. Helaas zien nog steeds veel organisaties de norm meer als een verplichting om mooi uitziende schema’s te maken, dan als een krachtige manier om tot verbetering en hogere prestaties te komen. Wat deze organisaties missen, is een werkelijk begrip en geloof in de grondbeginselen van een kwaliteitsmanagementsysteem.

Nodig is ISO 9001 ondersteunend leiderschap, dat zich volledig achter de businesscase van de norm opstelt (met daarin een totaaloverzicht van kosten en baten) en er volledig aan is gecommitteerd. Geen leiderschap dat de norm alleen ondersteunt omdat dat nu eenmaal als normvereiste wordt gesteld.

2. Procesbenadering

ISO 9001:2015 louter als een verplichting beschouwen en de onderdelen van de norm vertalen in procedures, die te allen tijde nagevolgd moeten worden, leidt er alleen maar toe dat deze procedures de normvereisten weerspiegelen. Het leidt er niet toe dat inzichtelijk wordt gemaakt wat er werkelijk in de organisatie en op de werkvloer gebeurt. Het leidt dus alleen tot schijnintegratie.

De in de nieuwe norm gepropageerde procesbenadering plaatst het kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) centraal – veel meer dan in de oude norm. Een succesvol KMS heeft de klant als voornaamste uitgangspunt en nodigt organisatieleden uit tot daadwerkelijke betrokkenheid bij de klant.

3. Annex SL

ISO heeft besloten dat er een voor alle normen geldende gemeenschappelijke structuur en terminologie moet komen. Dus elke nieuwe norm met de daarin geldende bepalingen voor processen, planning, meting, verbeteracties, etc. wordt geschreven in Annex SL (iso.org/iso/news).

4. Risicoanalyse

De eisen van de oude versies van ISO 9001 wat betreft risico, was in feite niet meer dan een risico-assessment. Voor zover organisaties zich hieraan hielden, kwam dit meestal neer op een vooral reactief risicoreductiesysteem.

In ISO 9001:2015 wordt geen reactieve maar veel meer een proactieve houding geëist. Een proactieve houding wil zeggen dat de organisatie zich daadwerkelijk voorbereidt op iets dat nog niet is gebeurd, maar wel degelijk kan gebeuren. Dat de nieuwe norm risicogebaseerd denken introduceert als nieuwe term, betekent voor het management een betere voorbereiding op wat eventueel te gebeuren staat.

5. Analyse van opportunities

Inherent aan het op een andere manier dan voorheen omgaan met risico’s (nu proactief, vroeger reactief), betekent ook een andere benadering van kansen en mogelijkheden. Wie proactief bezig is, let actiever op wat met gespecificeerde verbeteracties beter kan en kijkt daardoor ook anders naar wat meer kan opleveren aan businessresultaten.

Bron: blog.bpir.com

oorzaak-analyse: Visgraatdiagram

oorzaak-analyse visgraatdiagramHet Visgraatdiagram, ook wel Oorzaak-Gevolgdiagram of Ishikawadiagram genoemd, identificeert de mogelijke oorzaken van een effect of een probleem.

Het Visgraatdiagram is een handig visueel middel om, tijdens een brainstormsessie met werknemers die met een probleem te maken hebben, de oorzaken van dat probleem op te sporen.

Werkwijze oorzaak-analyse

Schrijf het probleem aan de rechterkant in het midden van van het papier (of het bord of de flipchart). Trek een lange rechte pijl ernaartoe. Het te analyseren probleem staat dus in de kop van de vis.

Begin te brainstormen over de mogelijke oorzaken. Deze moeten worden geplaatst in een van de vijf categorieën van hoofdoorzaken die Ishikawa onderscheidde:
1. Methode van werken
2. Machine (uitrusting)
3. Mens
4. Materialen
5. Meting en Omgeving.

De bedoeling is om de keten van oorzaak en gevolg bloot te leggen. De oorzaakcategorieën worden op het papier voorgesteld als zijtakken (kleine graten) van de hoofdgraat van de vis.

Een heel belangrijke vraag bij het brainstormen om de mogelijke oorzaken te vinden, is: “Waarom gebeurt dit?”. Door steeds deze vraag te stellen, kom je achter de oorzaken van een oorzaak (de suboorzaken). Elke categorie heeft vertakkingen naar deze suboorzaken.

Bron: asq.org

Op asq.org is een excell-template te downloaden: http://asq.org/learn-about-quality/cause-analysis-tools/overview/fishbone.html (onderaan de pagina)

Voor uitleg over deze tool, kijk op https://youtu.be/bNDlg1h-za0 

Het belang van risicobeheersing

risicomanagment, ISO9001Certificering en verantwoording zijn vaak een belangrijke motivatie voor het uitvoeren van risicoanalyses. Maar alleen externe druk is niet voldoende om uw bedrijf te verbeteren en risicomanagement op lange termijn structureel in te bedden.

Inzicht in strategische doelstellingen en een actueel risicoprofiel leveren de juiste basis voor effectief en efficiënt risicomanagement en een innovatief verbeterklimaat. Het resultaat is dat uw bedrijf niet alleen op detailniveau, maar zelfs op organisatieniveau verbetert. Zo voldoet u direct aan de nieuwste wet- en regelgeving en ISO normen als 9001 en 14001. Volg de vier stappen naar succes.

Stap 1: Inventariseer welke risico’s uw doelstellingen in de weg staan.

Een goed startpunt voor verbetering is nagaan welke risico’s uw bedrijf belemmeren om uw strategische doelstellingen te behalen. Denk aan de uitstroom van hoog gekwalificeerd personeel, problemen met apparatuur of het gebruik van gevaarlijke stoffen. Welke factoren verkleinen de kansen op succes?

Heeft u uw strategische risico’s in beeld?

Daarna volgt de risicobeoordeling. Vanuit de mogelijke gevolgen en de kans op optreden wordt de omvang van ieder risico bepaald. Dit levert een strategisch risicoprofiel op, waarmee u de risico’s in onderlinge samenhang kunt vergelijken.

Stap 2: Bepaal per risico de gewenste beheersingsstrategie

Nu u alle risico’s heeft gewogen en in hun onderlinge samenhang heeft bekeken, kunt u per risico bepalen wat de beheersingsstrategie wordt. Niet dat u alle risico’s kunt of wilt elimineren, maar u kunt nu wel bepalen welke risico’s u, vanuit uw innovatievisie en gewenste doelen, accepteert en welke niet.

Stap 3: Kies met behulp van het strategisch risicoprofiel voor de juiste aanpak en focus

Een veelgehoord argument tegen de invoer van strategisch risicomanagement is de hoeveelheid extra werk die dit met zich meebrengt. Maar het mooie is dat dit juist dé aanpak is om in de wirwar van activiteiten de juiste focus aan te brengen. En om zelfs beter aan verplichtingen te kunnen voldoen, zoals de kwaliteits-, Arbo- en milieunormen. Zo kan uit het strategisch risicoprofiel bijvoorbeeld een risico naar voren komen dat met de hoogste prioriteit geanalyseerd moet worden. Of dat een risico dient als onderwerp voor een interne audit of check.

Stap 4: Verbind periodiek operationele en strategische risico’s met elkaar

In de praktijk van alledag worden operationele risico’s in bedrijven zowel proactief als reactief inzichtelijk gemaakt. Proactief gebeurt dit aan de hand van audits, controles en risicoanalyses. Reactief doen bedrijven dit door de registratie en analyse van incidenten, afwijkingen en klachten. Door deze operationele risico’s periodiek met strategische risico’s in verband te brengen, krijgt u inzicht in de urgentie van te nemen maatregelen. Zo kunnen operationele risico’s een strategisch risico blootleggen. Bijvoorbeeld als problemen met betrekking tot het onderhoud van machines samenhangen met het investeringsbeleid van uw bedrijf.

De winst van strategisch risicomanagement

Als een bedrijf zijn visie en doelstellingen als uitgangspunt neemt en van daaruit risico’s identificeert en evalueert, ontstaat een krachtig verbetermiddel. Bedrijven kunnen hiermee hun dienstverlening, medewerkerstevredenheid en resultaat verbeteren. En daarmee hun succes maximaliseren.

Meer informatie?

Wat zijn de issues met betrekking tot risicobeheersing in uw bedrijf? Vertel het Sparx, we sparren hier graag vrijblijvend met u over.

Sparx helpt u graag het verbeterproces in uw bedrijf te optimaliseren. Bel ons voor een vrijblijvend gesprek over hoe wij uw bedrijf kunnen helpen bij het continu verbeteren. U kunt contact met ons opnemen via 06-811 922 95.

De 10 valkuilen van process mapping

10 valkuilenProcess mapping (processen in kaart brengen) is een krachtige tool om processen transparanter te maken en van daaruit te verbeteren. Maar let op deze 10 valkuilen.

1. Te gedetailleerd

Gebruik geen symbolen met te veel technische details. Begin met een totaaloverzicht van het proces en zet het overzichtelijk in onderdelen op een manier waardoor iedereen ‘the big picture’ snapt.

2. Te weinig gedetailleerd

Te veel ‘helicopter-view’ is ook niet goed, het ontneemt het zicht op wat concreet gebeurt in het proces.

3. Gebrek aan samenwerking met proceseigenaren

De beste ideeën komen van de proceseigenaren, die elke dag weer geconfronteerd worden met de eigenaardigheden van het proces. Werk met ze samen om een deugdelijke procesmap te maken.

4. Te weinig oog voor onvolkomenheden

Het kan gebeuren dat de proceseigenaar de zaken rooskleuriger voorstelt dan in werkelijkheid het geval is. Let ook op details die licht kunnen werpen op mogelijke inefficiënties.

5. Onduidelijke uitleg over het doel

Werknemers kunnen achterdochtig worden als het doel van het mappen van hun proces ze niet duidelijk is. Het presenteren als een ‘kostenbesparend initiatief’ of ‘efficiënter gaan werken’ is niet bevorderlijk voor hun medewerking.

6. Verspilling over het hoofd zien

Essentieel is het benoemen van verspillingen. Muda (the toyota system), het Japanse woord voor verspilling, is ook een krachtig instrument om verspilling te voorkomen.

7. Onduidelijkheid over de reikwijdte

Process maps dienen ter vergroting van het begrip van de huidige situatie om van daaruit te verbeteren. De map moet visueel en helder zijn. Tijdsschema’s horen als aanduidingen voor begin en eind van het proces er dus ook bij.

8. Te veel op kosten letten

Medewerking verlenen aan process mapping betekent voor werknemers dat ze aan het proces worden onttrokken. Voor de werkgever zijn hier dus kosten aan verbonden. Hoeveel wil hij in process mapping investeren?

9. Geen actie

Zeer schadelijk is het indien de resultaten van process mapping in een la verdwijnen en er niets mee gedaan wordt. Eenproces map is geen document louter voor audit doeleinden.

10. Te snelle analyse

Process mapping dient een duidelijk doel: verbetering. Hiervoor is grondige teamanalyse vereist, eventueel met medewerking van een consultant of andere experts.

Bron:  processexcellencenetwork.com 10 valkuilen

lean werken: vijf tegenstellingen

lean werkenOptimalisatie lijkt te botsen met innovatie, maar met lean werken zijn ze beide te verbinden. Hoe doe je dat?

Het lean gedachtegoed bestaat 25 jaar; reden voor een feestje, zou je zeggen. En dat is het enerzijds ook wel, want er is en wordt nog steeds veel vooruitgang geboekt op basis van de lean denk- en werkwijze van Toyota. Maar anderzijds is het ook geen reden voor een feestje, want zelfs na zoveel jaren faalt een groot deel van de lean transformaties. Dit komt mede doordat lean lastig te begrijpen is, vanwege de paradoxen waaruit het managementsysteem bestaat. Hier 5 van die ogenschijnlijke tegenstellingen.

#1. Sneller gaan door langzamer te gaan

We kennen lean onder andere van de korte doorlooptijden. Die snelheid ontstaat door aandacht te geven aan het proces. Aandacht die tijd kost. Dit geldt voor productie, waarbij je regelmatig een stopsignaal geeft om problemen te kunnen oplossen, maar ook voor projectmatig werken, waarbij vroegtijdig alternatieven worden onderzocht om tot de best mogelijke oplossing te komen. Veel mensen hebben moeite deze tijd erin te steken en zetten het liefste druk op de ketel, met een averechts effect.

#2. Stabiliteit versus continu verbeteren

Een van de pijlers van de Toyota Way is ‘continu verbeteren’, terwijl lean ook uitgaat van stabiliteit. Het punt is dat menigeen de instabiliteit van het systeem niet eerst aanpakt, waardoor elke verandering daarna het systeem alleen maar instabieler maakt. Ook hier willen we te snel en gaan we als een razende verspillingen elimineren, zonder iets aan de bronoorzaak te doen: het afvlakken van de pieken en dalen (heijunka) en het aanbrengen van een ritme. Als je ritme hebt, heb je stabiliteit, en ligt de weg naar continu verbeteren open.

#3. Standaardisatie versus creativiteit

Helaas wordt standaardisatie vaak gezien als killer van creativiteit. Dit terwijl heldere begrenzing juist nodig is om ruimte te scheppen voor vrijheid. Essentieel is echter hoe die begrenzing tot stand komt. En een standaard mag niet in beton gegoten zijn, want dat blokkeert de vooruitgang. Wat dat betreft is lean werken te vergelijken met een dans. Je moet eerst de basispasjes leren en pas als je die totaal beheerst komt de vrijheid om er in stijl een eigen draai aan te geven. Vaak hebben we het geduld niet om de basis te leren, we doen het liefst alvast ons eigen ding (en komen dan dus nooit echt vooruit).

#4. Veeleisend zijn, maar wel met respect

Lean werken is veeleisend. Een doelstelling van 30% minder materiaalverbruik? Liever dan 5% reductie. Zo’n scherp doel is echter niet om dwingend te zijn, maar omdat zo’n hoge doelstelling een meer holistische benadering van het probleem vergt. Om continu te verbeteren, is het goed om een uitdagend doel te stellen. Maar belangrijk is dat dit altijd met ‘respect voor mensen’ gebeurt, de tweede pijler van de Toyota Way. De uitdaging wordt dus niet over de schutting gegooid, maar in overleg en met de nodige hulp gesteld. Anders krijgt lean meteen de negatieve connotatie mean met zich mee. En dat is niet de bedoeling.

#5. Aandacht voor kwaliteit versus lagere kosten

We denken meestal dat kwaliteit duur is, en dat snelheid ten koste gaat van de kwaliteit en/of is duurder. Deze zogenaamde iron triangle houdt misschien stand in een traditionele manier van werken, maar met lean wordt deze driehoek juist doorbroken, zo is de bedoeling. Door in zo klein mogelijke batches te werken wordt niet alleen de totale doorlooptijd korter en gaat de prijs omlaag, maar ook gaat de kwaliteit omhoog, omdat problemen makkelijker af te vangen zijn.

Omarm tegenstellingen als een way of life

Van nature willen we kiezen: of voor het één, of voor het ander. Maar het is juist vaak de kunst iets zo te maken dat het voldoet aan beide voorwaarden. Voor een moderne organisatie zijn optimalisatie en innovatie de extremen die beide omarmd en overstegen moeten worden. En dit kan met lean.

Bron: Management Team

Ga vandaag nog aan de slag met Lean

Wil je meer weten over deze organisatiemethode? Gebruik dan het aanvraagformulier of neem direct contact op met Frank Winter: mobiel 06-811 922 95 of frank.winter@sparx.nl.

5 stappen om een moeilijk besluit te nemen

besluit nemenElke dag nemen we duizenden beslissingen. De meeste zijn onbelangrijk, zoals wat we zullen eten vanavond, maar soms zijn de beslissingen moeilijk, omdat er zoveel van afhangt. Met deze 5 stappen, kun je een moeilijk besluit nemen. 

Philip Mudd is het gewend om een erg moeilijk besluit te nemen – beslissingen waar mensenlevens van afhangen. Hij werkte 25 jaar bij de Amerikaanse overheid, onder meer als vice-directeur van het CIA Counterterrorist Center en van de National Security Branch van de FBI.

‘Of je nou terroristen moet bestrijden of een pensioenfonds moet leiden, zware beslissingen moeten op dezelfde manier genomen worden.’ Philip Mudd ontwikkelde een besluitvormingssysteem dat uit vijf stappen bestaat. Het is gebaseerd op het analyseren van complexe data en het inschatten van risico’s.

1. Zoek uit wat de echte vraag is

Menigeen begint veel te snel met analyseren. Denk eerst eens rustig na over wat je nou eigenlijk precies wilt weten. De juiste vraag vind je door terugwaarts te werken: begin met wat je probeert te bereiken en werk dan terug, in plaats van vooruit te gaan en conclusies te trekken.

2. Splits complexe vragen uit in ‘drivers’, ofwel ‘information baskets’

Bij de analyse van Al Qaida werkte hij met ‘mandjes’ als ‘geld’, ‘rekruten’, ‘leiderschap’, ‘communicatie’ en ‘toegang tot wapens’. De informatie die je hebt en die binnenkomt, kun je dan verdelen over deze mandjes in plaats van alles op één onhanteerbare berg te gooien. Werk met maximaal tien mandjes.

3. Beslis over je metrics

Welke maatstaven ga je gebruiken om te meten hoe het probleem en de oplossing zich ontwikkelen? Metrics vormen een mind mirror: je kunt je beslissingen erop beoordelen.

4. Verzamel de gegevens

Verdeel ze over je mandjes en snij alles wat niet past eruit: een overmaat aan data geeft een vals gevoel van veiligheid en leidt niet noodzakelijkerwijs tot betere analytische besluitvorming. Onderzoek kritisch de validiteit van je data.

5. Zoek naar wat er ontbreekt

Ga er altijd van uit dat je analyse vol gebreken en gaten zit. De drie belangrijkste struikelblokken zijn de beschikbaarheidsbias (je focust op wat je kent en wat het laatst in het nieuws is geweest), het halo-effect (je negeert negatieve elementen omdat je gefascineerd bent door de positieve elementen) en intuïtie (je vaart op je buikgevoel in plaats van gedegen analyse). ‘Ik haat intuïtie’, zegt Mudd, ‘het is gevaarlijk en ik word er zenuwachtig van.’

Bron: Fast Company

betere bedrijfsresultaten door gelukkige medewerkers

MVO, betere bedrijfsresultaten, ISO9001, ArboGelukkige medewerkers zorgen voor betere bedrijfsresultaten. Dat klinkt prachtig, maar hoe doe je dat? Niet door harder te duwen of strakker te sturen, maar door het werkgeluk van je mensen te vergroten.  

Medewerkers die met plezier naar hun werk komen en met voldoening weer naar huis gaan zijn het meest waardevol voor je bedrijf. Zij zijn het visitekaartje naar buiten. Zij zorgen voor de effectiviteit van je projecten. En voor gelukkige klanten.

WAT MAAKT WERKGELUK(KIG)?

Werkgeluk bereik je door het vergroten van de intrinsieke motivatie van medewerkers. Door ze autonomie, zingeving en meesterschap te geven in hun werk:

  • autonomie om het werk te mogen doen zoals de werknemer vindt dat hij tot het beste resultaat komt
  • zingeving om te voelen dat hij nuttig werk doet waarbij niet alleen de organisatie, maar ook maatschappij en klant er beter van worden
  • meesterschap door te streven om het beste uit zichzelf te halen en daarin te blijven leren en ontwikkelen.

ZET IN OP SOCIALE INNOVATIE

Tip 1: Beperk de hiërarchie

Het gevoel van betrokkenheid en verantwoordelijkheid neemt toe in een platte organisatie. Collega’s werken vanuit gelijkwaardigheid aan een gemeenschappelijk doel. Dit voedt de intrinsieke motivatie en levert creativiteit van onderop. Door teveel (midden) management en statische periodieke controles worden je mensen niet uitgedaagd om méér, beter of slimmer te werken.

Tip 2: Treed op als coach

Leiderschap is essentieel in sociale innovatie, maar gaat meer richting coachen dan sturen. Let daarbij wel op de individuele verschillen tussen je medewerkers, want iedereen gaat anders om met verandering. Het wegvallen van een sturende leidinggevende kan bij de een het gevoel oproepen dat hij in de steek gelaten wordt, en een ander neemt juist te veel verantwoordelijk op zich, wat weer risico’s van stress en overspannenheid met zich meebrengt.

Tip 3: Stuur op resultaat

Vergroot het verantwoordelijkheidsgevoel van je medewerkers door ze te sturen op resultaat (output) in plaats van gewerkte uren. Geef mensen meer vrijheid wanneer ze werken en waar ze werken, zo lang het duidelijk is wat je verwacht van het geleverde werk. Deze manier van werken is ook wel bekend onder de term Het Nieuwe Werken (HNW). Maar sociale innovatie gaat een stapje verder dan de vraag waar en wanneer mensen werken. Het betekent een fundamentele verandering van hoe zij werken. Lees meer over HNW bij de trends.

Tip 4: Benut competenties

Richt de verdeling van werk in op basis van individuele competenties, in plaats van afgebakende functieprofielen. Zo maak je beter gebruik van de veelzijdigheid aan kennis en kunde binnen de organisatie. Ook vinden werknemers hun werk leuker wanneer ze er goed in zijn. Het gevoel van zingeving en meesterschap neemt toe, omdat ze hun unieke eigenschappen inzetten die als erg waardevol worden ervaren door klanten en collega’s.

Tip 5: Blijf ontwikkelen

Stimuleer je werknemers om te blijven leren en ontwikkelen. Nieuwsgierigheid is een belangrijke eigenschap om kennis of vaardigheden eigen te willen maken. Verdieping of verbreding van de werkzaamheden levert een hoge mate van meesterschap op, werknemers blijven uitgedaagd en krijgen de ruimte om hun ambities te ontplooien. Dit is ook een mooie manier om medewerkers ‘duurzaam inzetbaar’ te houden. Lees meer over duurzame inzetbaarheid bij de trends.

Bron: MVOnederland

Aan de slag met ISO-norm?

ISO-normOf u kiest voor een gecertificeerd systeem of werkt volgens de ISO-norm is uw vrije keuze. Of misschien beschikt u over een geïntegreerd systeem waar milieu-, kwaliteit- &  veiligheidsbeleid hand in hand gaan. In elk geval staat Sparx klaar om u hierbij te ondersteunen en te begeleiden.

Afhankelijk van uw vraag kan Sparx zorgen voor

  •  een scan van uw huidige situatie;
  • de implementatie van of overgang naar de nieuwe ISO-norm (9001 of 14001) in uw organisatie;
  • het opnemen van kwaliteits- milieu- en arbotaken;
  • het verdere beheer van uw managementsysteem (als consultant KAM-coördinator tijdelijk uw team versterken);
  • directiereviews;
  • en interne audits.

Interesse? Neem dan gerust contact op, Sparx helpt u graag verder!

De nieuwe ISO9001 norm: risicogebaseerd denken

risico gebaseerd ISO9001Een van de belangrijkste veranderingen in de nieuwe versie van ISO 9001:2015 is de introductie van risicogebaseerd denken.

Wat is eigenlijk risicogebaseerd denken?

De nieuwe versie van de norm geeft aan dat risicogebaseerd denken essentieel is om een doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem tot stand te brengen. Het beheersen van risico’s speelt een belangrijke rol en is in alle hoofdstukken van de norm terug te vinden.

Het gaat om het identificeren, analyseren, evalueren en behandelen van risico’s. Uitgangspunten hiervoor vormen de primaire processen; de diensten en/of producten die een organisatie levert. Waar in het proces zitten de risico’s, waar loopt men risico’s of kan men risico’s verwachten?

Een organisatie dient niet alleen naar de interne factoren, maar ook naar de externe factoren te kijken die van invloed kunnen zijn op het leveren van haar producten en/of diensten. Externe factoren kunnen zijn bijvoorbeeld eisen vanuit klanten en leveranciers, wet- en regelgeving en eventuele reputatie- of imagoschade die een organisatie kan lopen.

Waarom is het belangrijk om risico’s te beheersen?

Organisaties dienen beheersmaatregelen te treffen om de risico’s te beheersen. Een organisatie vergroot hiermee de kans om haar doelstellingen te behalen en verandert van een reactieve organisatie naar een proactieve organisatie. Kansen worden optimaal benut en bedreigingen worden zo veel mogelijk afgewend. Daarnaast ondersteunt het de basisgedachte van ISO 9001 om continu te blijven verbeteren.

Om wat voor risico’s gaat het?

Bij de inrichting en het onderhoud van het ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem zijn er een aantal normelementen die beïnvloed worden op basis van geïdentificeerde risico’s. Hier valt te denken aan:

  • De opleiding en competentie van medewerkers (7.2): op welke plaatsen in het proces is (gebrek aan) kennis, opleiding of competentie een risico?
  • Het beheer van documenten (7.5): is actualiteit of bekendheid van documenten een risico in het proces?
  • De planning en beheersing van processen (8.1 / 9.1): op welke manier worden in de beheersing van het proces de risico’s gemeten/beoordeeld (indicatoren)?
  • De onderwerpen waarop interne audits worden uitgevoerd (9.2.2 a): zijn er risico’s of beheersmaatregelen die tijdens interne audits geëvalueerd moeten worden?
  • Evaluatie van de maatregelen om risico’s te beperken of te elimineren tijdens de directiebeoordeling (9.3): zijn de risico’s gekend door de directie en worden genomen maatregelen geëvalueerd? Worden zo nodig vervolgacties genomen?
Meer weten

Meer specifieke informatie over de nieuwe ISO-norm. En hoe u ISO9001 gecertificeerd kan worden vindt u op deze pagina.

Heeft u een andere vraag. Of wilt u vrijblijvend een advies voor uw bedrijf. Neem dan contact op.